>
Kalau dah follow aku, bagitahulah melalui komen or cbox, i will follow you back. anything to ask? just comment. thanks :)

Wednesday, May 08, 2013

Tips 11 : Gerakan latihan TERBAIK

 hai :)
ni sambungan Tips 10 sebenarnya.. take a look!


okay, latihan berikut ini boleh menguatkan otot dan mengelakkan kehilangan otot dikala usia meningkat. yang muda pun boleh amalkan :)

lakukan 3 set latihan berikut untuk setiap gerakan sebanyak 2-3 kali seminggu..


1 . Mountain climber

  • mulakan dengan posisi seperti tekan tubi, tangan tegak selari dengan bahu.
  • then, kaki kanan dibengkokkan dan dibawa masuk kebawah dada.
  • lakukan langkah yang sama untuk kaki sebelah kiri.
  • ulangi sehingga 10 kali.

2. Forearm side plank
  • baring di sebelah bahagian kiri tubuh, dengan siku dibengkokkan dan tegak selari dengan bahu, kaki diluruskan.
  • angkat sikit tubuh supaya tubuh berada dalam keadaan lurus.
  • then, angkat kaki kanan dan tahan selama 10 saat.
  • lakukan 3 kali ulangan sebelum beralih ke bahagian badan sebelah lagi.

3 . Plank reach
  • mulakan dengan posisi plank (seperti posisi tekan tubi, tapi siku dibengkokkan dan menampung berat tubuh)
  • angkat tangan kanan di hadapan dan kemudian kembali ke posisi asal.
  • ulangi langkah yang sama untuk tangan kiri.
  • untuk kaki, angkat kaki kanan dari lantai then kembalikan semula ke posisi asal.
  • ulangi langkah yang sama untuk kaki kiri.
  • ulang semua gerakan sebanyak 3 kali.
err, macam susah je. haha. takpe.. baca sambil buat baru boleh paham :) yang hebat gile seni lukis tu boleh lukis. takde masalah.. okay? tuu je. nak lebih info, google je. semoga membantu :)

source : magazine, google.

No comments:

Post a Comment

dah bace tu sila lah komen :)