>
Photobucket Photobucket Photobucket
Kalau dah follow aku, bagitahulah melalui komen or cbox, i will follow you back. anything to ask? just comment. thanks :)

Wednesday, May 02, 2012

Tips 2 : Makeup ketika kulit bermasalah


hai :) aku rase ramai yang hadapi masalah ni kan? tips aku ni cap ayam je. nak further info? pandai2 lah korang cari. hehe. aku cume bagitahu ape yang termampu.. :)

okay, lets start!
kalau kulit korang ade masalah, ape2 pun, JANGAN pakai makeup terlalu tebal sebab nak tutup masalah tu. tak berkesan, nampak pelik ade lah.. pakailah bedak asas yang tipis and pilih jenis makeup yang natural, wajah akan kelihatan lebih segar.
haa, segar je taw..

bagi kulit yang berminyak, pilih makeup jenis matte. tetapi untuk kulit kering, shimmer mungkin lebih sesuai.
natural kan? hehe

untuk makeup harian, pilih produk yang berasaskan air atau bahan semule jadi. before that, kenali dulu jenis kulit korang supaya tak timbul masalah iritasi.. bagi aku, kalau usia korang masih mude macam aku (er, perasannye aku. haha), korang tak payah lah pakai makeup yang pelik2 sangat.. pemutih muke lah, itu lah, ini lah.. buat susah aje nanti..
gambar hiasan je ni..

kulit yang bermasalah biasenye akan nampak pucat dan kusam. ape kate korang sapukan sedikit bronzer untuk  memberi sedikit seri. sapu kat bahagian pipi dan leher untuk menampakkan kulit lebih bersinar..


kalau kulit korang tak sesuai dengan warna bronzer, ape kate pilih warna pink. okay jugak.. sapukan kat tulang pipi secara menaik ke arah telinga.
tengok pink kat pipi tuh.. dah oke ni..

ketika korang membeli ape2 alat kosmetik, perhatikan and bace dulu betul2 kandungan di dalamnye or korang cube produk 'tester' dulu. sewaktu korang beli bedak asas, sapu kat lengan bahagian dalam to make sure ia sesuai dengan jenis kulit korang and tak lah timbul alergi or gatal2..
contoh tester.. hehe

ni cerite pasal aku pulak, aku pakai krim muka(siang) safi sari mentimun.. oleh kerana muke aku setakat ni takde masalah yang rumit, jadi aku pakai yang biase2 je. takut kot aku nak pakai yang laen.. tak pernah try pun. huhu. bedak asas pulak aku pakai Pressed powder Silky White. kalau aku rajin, aku pakai lah sikit blusher pink colour. nipis je, kurang gemar lah over sangat.. and aku jarang makeup kat mata.. tak tahu knape. lastly aku pakai jugak lip balm Lipice sheer colour..haa, ni la makeup daily aku..

okay, harap dapat membantu korang yang kat luar sane tuu! sekian, assalamualaikum :)

1 comment:

dah bace tu sila lah komen :)