>
Photobucket Photobucket Photobucket
Kalau dah follow aku, bagitahulah melalui komen or cbox, i will follow you back. anything to ask? just comment. thanks :)

Wednesday, May 16, 2012

Tips 5 : Hati-hati urut perut!

anak sepupu aku.. saje letak.. peace!

hai semua :) entry kali ni aku nak share kepada girl/woman di luar sane.. hari yang sunyi tanpa movie best di tv memang membosankan aku.. jadi aku mule lah gatal tangan menyelongkar rak majalah mak aku.. belek punye belek, ade satu artikel yang mampu menarik mataku untuk terus baca!
tengok tajuk entry pun tahu aku nak berleter pasal ape kan.. hoho

okay, kite teruskan.. dikalangan wanita ade mitos yang mengatakan urutan di bahagian perut dilarang same sekali.. kerana ape? kerana tindakan tersebut boleh menyebabkan rahim turun. sebenarnye, ia bergantung kepada cara mengurutnya.. jika terlalu kuat, ia mungkin akan menyebabkan prolaps uteri (rahim turun). jadi kalau sakit perut ke ape ke, urut perlahan-lahan aje okay sayang..

rahim, terletak di bahagian dalam tubuh dan dilindungi kulit, lemak dan otot perut. oleh itu, mengurut dibahagian perut disarankan jangan terlalu kuat agar rahim dilindungi.. yang dah tahu tu duk diam aje okey..

alamak! betul ke ni?! haa, konfem ade yang bermonolog dalam hati kan? hehe. sabar.. teruskan membaca entry aku yee.. turun rahim belum tentu menyebabkan mandul. sebenarnye, punca mandul adalah jika sel telur tidak boleh matang untuk disenyawakan or ade kelainan pade hormon estrogen dan  progestron.

sel yang mudah disenyawakan pun perlu masuk ke saluran telur dan seterusnya ditanam di rahim. jika kedudukan rahim salah, persenyawaan tetap akan terjadi TETAPI sel yang disenyawakan itu belum tentu akan tertanam dengan kuat pada rahim.. hemm, maknanya turun rahim ni macam rahim tak kuat lah..

kalau ade masalah ape2, rajin2kanlah diri korang bertanya kepada yang lebih pakar.. aku bukan doktor.. sekadar berkongsi ape yang patut.. harap2 dapat menambah pengetahuan korang.. sekian.. assalamualaikum :)

*entry pendek aje kali ni.. i've no idea :|

2 comments:

dah bace tu sila lah komen :)