>
Photobucket Photobucket Photobucket
Kalau dah follow aku, bagitahulah melalui komen or cbox, i will follow you back. anything to ask? just comment. thanks :)

Tuesday, May 08, 2012

Tips 3 : cantik secara semula jadi



hai :) mungkin benda yang aku tulis ni ramai yang dah taw..and ramai jugak yang belum taw lagi, kan? eyh, sebelum tu aku nak story pasal ape yang berlaku kat diri aku pagi tadi! >.< aku bangun pukul 6.30 a.m. of course lah sebab nak solat.. tapi, i'm totally lost! aku hilang ingatan sekejap! aku langsung tak ingat hari ni hari ape, aku tak ingat ape yang terjadi semalam, aku tak ingat aku buat ape sepanjang hari selasa! area 8 a.m baru aku ingat semua tuh! menakutkan! serious! okay, tamat.. kesian kat korang tunggu lame. hoho
semula jadi.. hoho

berbalik kepada tajuk di atas, dapat teka tak aku nak cakap pasal ape? yes, kecantikan lagi.. huu. kecantikan lahir dari dalam.. cantik dalam, maka cantiklah luarnye.. cantik di dalam hanya kite sendiri yang mampu ubah..beautiful is not everything. faham kan? ceramah pulak aku hari ni. haha

semula jadi bukan bermakna duduk diam je and tunggu je awet muda tu datang.. huhu. sebenarnye dengan menggunakan bahan semula jadi.. contohnye, madu, buah-buahan dll. aku cuma olahkan aje ye..nak tahu lebih lanjut? search google lah.. kalau nak cantik, jangan lah malas sangat..huu

maduu... pastikan tulen taw..

AWET MUDA DENGAN MADU
semua dah tahu kan madu is pemanis semula jadi.. and better than sugar.. ia mengandungi karbohidrat, vitamin B, C, E, mineral dan amino acid yang bersifat antioksidan. madu jugak baik untuk rawatan bibir kering dan meremajakan sel2 kulit.

madu jugak boleh melembapkan kulit, oleh kerana hal inilah ia dipakai sebagai bahan pelembap dalamn pelbagai produk kecantikan. madu bersifat anti iritasi dan sangat sesuai untuk kulit yang sensitif or baby.. tak kan tak pernah tengok sabun yang bahan utamanye is madu. berlambak kat kedai tu haa..

maklumat tambahan, madu turut digunakan oleh Cleopatra, Ratu Mesir yang memasukkan madu di dalam mandian susu untuk awet muda. then, sesetengah orang cina guna campuran madu and biji limau yang ditumbuk halus untuk membuatkan kulit mereka tetap mulus.

putih telur.. ade jugak ke yang tak kenal ni?

HILANGKAN KEDUTAN DENGAN PUTIH TELUR
dah banyak kita dengar orang pakai masker putih telur.. kaedah ni berguna untuk korang yang nak mengatasi masalah kedutan...bukan kedutan di baju yee.. haha. caranye, sapu putih telur ke wajah dan biar sekejap, then bersihkan dengan air suam..

hal ini kerana, telur putih mengandungi albumin (protein) yang dikatakan berfungsi sebagai pelembap. selain untuk menegangkan kulit, ia membantu menyamarkan kedutan di wajah.

strawberry
PUTIHKAN GIGI DENGAN STRAWBERI
haa, semua dah tahu tentang ni kan? Catharine Zetta Jones pun pakai taktik ni untuk memutihkan gigi.. buah strawberi mengandungi bahan pemutih yang dikenali sebagai Malic Acid.. caranye, korang cuma perlu campurkan dengan setengah sudu serbuk penaik lalu sapukan pada gigi.. jangan gosok, sapu aje yee... biarkan seketika sebelum bersihkan.
tapi korang kena ingat, jangan buat kerap sangat sebab campuran kedue2 bahan ni boleh rosakkan enamel gigi..
putih tak??

gambar hanya diculik daripada Encik Google :)
_______
TAMAT
---------
kalau ikutkan memanglah banyak..3 hari aku story pun belum tentu abes.. and aku pun masih buat research ni.. okay lah.. ni je yang dapat aku kongsi.. assalamualaikum :)


No comments:

Post a Comment

dah bace tu sila lah komen :)